Tolong kami, bantu kami... :)

Thursday, July 19, 2018

Seorang kita


Assalamualaikum..

Luahan hati. Sesuai dengan tajuk, orang kita. Seorang kita ni, boleh katakan sejenis perangai. Mungkin dalam kehidupan kita, memang begitulah caranya. Tidak salah, tidak benar.

Contoh terdekat, bila kau seorang yang masih dalam dunia ttc (trying to conceive) ni, orang akan pandang simpati. Kasihan mungkin bila masih belum punyai zuriat yang bakal mewarisi segalanya. Memang orang yang masih belum punyai zuriat ni dipandang sinis kah? Sampaikan bila rasa tak sampai hati untuk bagitahu diri mereka yang lain itu mengandung? Allahu.

Anak pertama bukan main lagi masukkan gambar scan, kongsi kegembiraan seluruh ahli keluarga. Eh masuk anak ke 2, ke 3, senyap tanpa berita. Kenapa? Menjaga hati dan perasaan golongan kami yang masih menanti? Kalau betul, kenapa bukan dari awal lagi cara begitu dipraktikkan. Mengapa baru sekarang. Letih dengan mengapa.

Sungguh rasa kau dipinggirkan, diketepikan. Tatkala ahli keluarga lain orang terawal yang tahu, tapi kau orang terakhir? Siapa kita di hati mereka sebenarnya. Andai betul nilai keluarga dititikberatkan. Mengapa perlu ada jurangnya. Menjaga hati dengan banyak cara. Bukan dengan cara begini. Sedangkan jiran kau mampu bagitahu kau yang dia mengandung anak kembar, berkongsi kegembiraan bersama, mengapa tidak seorang kita menjadi begitu. Tak perlu menjaga hati andai kau sebenarnya lagi merobekkan hati. Itu lah orang kita, ataupun seorang kita.

Nota kaki: Bukan kasihan dan simpati yang kami perlu, cuma support yang kami perlu.



No comments:

Post a Comment