Tolong kami, bantu kami... :)

Thursday, July 26, 2012

CORETAN RAMADHAN AL-MUBARAK

Assalamualaikum, SALAM RAMADHAN  dan selamat pagi semua..

Entry pertama berkisahkan RAMADHAN.. Bulan yang di nanti-nanti.. Bulan yang penuh dengan rahmat dariNYA.. InsyaALLAH. Sedar tak sedar dah RAMADHAN ke-6.. Alhamdulillah, kita di bumi MALAYSIA yang aman damai, tanpa kekacauan yang tidak diingini.. Syukur..

Bulan ni juga mata, telinga, mulut, semua turut berpuasa, mana nak mengumpat, nak mendengar lagu-lagu rock ke apa, mata pulak duk melihat wahh, gitu.. Moleknya hindarkan.. Tiba-tiba mutiara pagi dari saya ye..
:) Bukan selalu kita didatangi bulan RAMADHAN yang mulia ini..

Tak lupa juga, Ramadhan kali ini, sudah berubah cara hidup saya.. Sudah bersuami, buka sahur semua sudah berdua. Bukan macam dulu, Makan la ape pun, tapau je kat bazar ramadhan, senang je.. Tahun ni, buka, sahur, disediakan si isteri ini.. :) Syukur tak terhingga. Selera suami sangat mudah,. Ada ulam, petai ke apa, dan tak tinggal budu dia, menambah-nambah la nasi dia.. letak pulak tempoyak, ada 2 laut gitu, dah cukup..

Ramadhan pertama dilawati cikda serta busu, so, meriah sikit makan,. Dan dapat album kawin dari kampung, cukup sempurna!! Tak puas duk selak2 album tengok gambar.. Tak ada la sunyi sangat berbuka berdua..Nak rasa air tangan saya ye.. tungkus lumus di dapur siapkan juadah.. Cukup sempurna! Alhamdulillah.. Moga murah rezeki di bulan puasa ini..

 Juadah yang meriah.. Budu tu hok penting. Ketam bercili with lala kegemaran selamanya.. Kari ikan jenahak request dari suami.. Kalau saya makan lala hari-hari pun boleh.. Tapi standby kot dapat sakit nanti.. :) Busu menambah tak terhingga.. 

Ramadhan ke-2 pula adik ipar nak datang rumah, duk tengok gambar kat instagram di facebook, ok, dia nak ketam,. Awalnya ingat dia nak datang isnin, so gegarkan suami untuk ke pasar cari ketam, nasib ada 1 tempat tu.. Rembat je la.. Ganti kerabu mangga dengan kangkung belacan, akibat mangga dah kuning,.. Nak makan colek pun macam dop sedap.. So, masih lagi ketam masak lemak cili padi, pas tu, lala pulak letak dengan udang sekali, so, lain la sikit dari semalam. Semua sedap! Ikan rebus goreng juga kegemaran selamanya.. Insyaallah murah rezeki... 

Alik-alik, malam kena tinggal berdua, si suami nak pegi memancing dengan kawan dia.. puas duk pujuk,.. Takut beno saya merajuk. Nasib baik adik ipar ada, so, lepak je la malam tu.. Hari-hari kalau boleh nak masak, ramadhan ke-3 no picture, cz balik lambat, tak sempat nak snap2.. Hari ke 4 dan 5 menu tunjuk di bazar,.. Hari ni, masak la ye.. :) Tak selera makan lauk bazar.. kueh boleh.. Kalian pula bagaimana rutin di bulan puasa ye? Tarawih jangan lupa tau.. Bukan selalu kita sama2 bertarawih.. 

Dialah pak imam saya.. Siap sedia nak bertarawih.. sayang sangat.. 

NOTA JARI TINY: Moga amalan di bulan ini berlipat kali ganda ye kalian.. InsyaALLAH.. yang salah kita perbetulkan.. Yang betul kita perbaikkan lagi..


4 comments:

  1. hi! lama tak jenguk blog awk..

    meriahnya juadah berbuka.. untung encik suami awak.. hari2 makan sedap.. hihih..

    selamat berpuasa! ;)

    ReplyDelete
  2. hi!! lama tak jenguk ye.. meh jenguk2 slalu.. ngeee..

    hari rajin meriah skit, cuba penat, mahu menu bazar je..

    selamat berpuasa juga dear! :)

    ReplyDelete
  3. buat masa ni baru sekali berbuka makanan kat luar. yg lain semua masakan rumah. alhamdulillah. tgk tini punya menu jd idea utk masakan seterusnya. tp weekend penuh kat luar. tunggu monday la.. hik hik hik ;-)

    ReplyDelete
  4. kak az: hihihi... tu la, tp weekdays kdg x smpat msak.. jadual blik keje lain kan.. redah tapau lauk kat bazar je..selamat memasak kak az! weee.. pas tu,bngkus ckit.. hahah

    ReplyDelete